Ontslag op staande voet

Alhoewel een werkgever, wanneer u uw medewerking niet verleent, normaal gesproken het dienstverband met een werknemer niet eenzijdig kan beëindigen, geldt dat dit anders is indien er sprake is van een zogenaamde “dringende reden”. Van een “dringende reden”is sprake indien de werknemer zich schuldig heeft gemaakt aan een dusdanig ernstige gedraging dat van de werkgever niet langer gevergd kan worden dat hij het dienstverband met de werknemer laat voortduren. U kunt hierbij denken aan zaken zoals: diefstal, verduistering, ernstige belediging van de werkgever, geweld tegen de werkgever, seksuele intimidatie, etc. Als een werkgever u op staande voet ontslaat dan eindigt de arbeidsovereenkomst per direct zonder inachtneming van een opzegtermijn.

Als je het daar niet mee eens bent dan moet je binnen twee maanden een verzoek bij de kantonrechter indienen om de opzegging (lees: het ontslag) te vernietigen. Het is verstandig dat je je daarbij laat bijstaan door een advocaat. Wil het ontslag van jouw werkgever stand houden dan moet namelijk voldaan zijn aan een aantal voorwaarden. Er dient zo bijvoorbeeld niet alleen sprake te zijn van een dringende reden, maar jouw werkgever moet je ook vrijwel meteen na de constatering daarvan ontslagen hebben. Indien de werkgever dat niet heeft gedaan kan dat ertoe leiden dat het ontslag niet geldig is en de kantonrechter het dienstverband herstelt.

Ook kun je altijd proberen het ontslag op staande voet, in overleg met jouw werkgever, om te zetten in een beëindiging van het dienstverband met wederzijds goedvinden. Het grote voordeel hiervan is dat je dan recht heeft op een WW-uitkering, terwijl je daar bij een terecht ontslag op staande voet geen recht op hebt.

jouw advocaten kan je steeds bijstaan in deze materie.