Ziekte, arbeidsongeschiktheid en verzuim

Arbeidsongeschiktheid & verzuim

Ziekte en arbeidsongeschiktheid komen (helaas) in alle bedrijven en sectoren voor. Indien je als werkgever te maken krijgt met ziekte van werknemer(s), dan komt er veel op je af. Enerzijds dien je de medewerker alle ruimte te geven voor zijn of haar herstel, anderzijds wordt verwacht dat je de medewerker faciliteert in zijn of haar re-integratieproces.

Het is van belang om de begrippen “ziek” en “arbeidsongeschikt” goed uit elkaar te halen: een werknemer die ziek is, is immers niet altijd arbeidsongeschikt. Indien er bijvoorbeeld sprake is van een gebroken been, is iemand “ziek”, maar niet arbeidsongeschikt indien hij in staat is om zijn werkzaamheden (bijvoorbeeld kantoorwerkzaamheden) alsnog uit te voeren. Bij arbeidsrechtelijke geschillen wordt dus altijd uitgegaan van het begrip “arbeidsongeschikt”; hierbij is de werknemer als gevolg van ziekte niet in staat om de bedongen arbeid uit te voeren.

Het kan voorkomen dat een werknemer verzuimt op het werk te verschijnen vanwege arbeidsongeschiktheid. Als werkgever ben je dan op grond van artikel 7:629 BW verplicht om minimaal 70% van het loon door te betalen.

Is er sprake van een geschil met een werknemer over zijn of haar arbeidsongeschiktheid of verzuim? Of heb je algemeen juridisch advies nodig over hoe om te gaan met arbeidsongeschikte werknemers? Wij helpen je graag verder. Neem voor advies vrijblijvend contact met ons op.

Bel ons nu